این قهرمان به لیگ قهرمانان آسیا نمی‌رود!

با حذف استقلال، حالا هیچ یک از تیم‌های صعود کننده به مرحله نیمه نهایی، سابقه قهرمانی در این رقابت‌ها را ندارند.

به گزارش ورزش برخط از ورزش سه؛ در حالی که با کنار رفتن سپاهان، فولاد، تراکتور و سایر مدعیان و همچنین حضور دو تیم از لیگ‌های پایین‌تر در مرحله نیمه نهایی، بسیاری انتظار داشتند که پرسپولیس و استقلال بدون کمترین مشکل به فینال برسند اما نساجی و آلومینیوم شگفتی بزرگ را رقم زدند و با حذف مجیدی و گل‌محمدی، خود را به عنوان مدعی اصلی قهرمانی معرفی کردند.

حالا آلومینیوم اراک باید در ورزشگاه خانگی به مصاف خلیج فارس ماهشهر، تیم لیگ دسته دومی برود و نساجی در مقابل مس کرمان صف آرایی کند. در نهایت برنده این دو بازی دیدار فینال را برگزار می‌کند و جام را بالای سر می‌برد.

نکته جالب اینکه از بین این چهار تیم فقط مس کرمان سابقه حضور در فینال جام حذفی را دارد و سایر علاوه بر ناکامی در کسب جام قهرمانی، حتی به بازی نهایی هم نرسیده‌اند و حالا در تلاش برای اولین تجربه فینال خود هستند.

مس کرمان که در فصل ۱۳۹۲-۹۳ میزبان تراکتور در بازی فینال شد و مقابل این تیم شکست خورد تا در خانه جام را به رقیب واگذار کند، تنها تیم لیگ یکی باقی مانده در جام حذفی است. نکته جالب اینکه آخرین باری که تیمی از لیگ آزادگان به فینال جام حذفی رسید به جام حذفی ۹۶-۹۷ برمی‌گردد که دراگان اسکوچیچ سرمربی کنونی تیم ملی، با خونه به خونه این مسیر را پیمود و در فینال به استقلال وینفرد شفر باخت و دستش از قهرمانی کوتاه ماند.

خلیج فارس ماهشهر مورد جالب نیمه نهایی جام حذفی است که با عبور از سه تیم لیگ برتری (هوادار، نفت و مس) موفق شده به این مرحله برسد و حالا در صورتی که چهارمین تیم از سطح اول فوتبال ایران را هم کنار بزند، در عین ناباوری به فینال خواهد رسید. آخرین بار داماش گیلان در فصل ۹۷-۹۸ به فینال رسید و مغلوب پرسپولیس شد تا سرخپوشان هر دو جام قهرمانی فصل را تصاحب کنند.

نساجی و آلومینیوم اراک که دو تیم صعودکننده متأخر به لیگ برتر ایران محسوب می‌شوند، شانس‌های اصلی قهرمانی جام حذفی این فصل به شمار می‌روند. بهترین عملکرد آلومینیوم صعود به یک چهارم نهایی و بهترین عملکرد نساجی، صعود تا جمع ۱۶ تیم برتر بوده است.

در تاریخ فوتبال ایران ۱۲ تیم توانسته‌اند به عنوان قهرمانی برسند: استقلال، پرسپولیس، ذوب آهن، سپاهان، ملوان، تراکتور، بهمن، فجر، صبا، نفت تهران، برق شیراز، شاهین اهواز، سایپا و فولاد خوزستان. همچنین ۱۰ دیگر هم موفق شدند به فینال برسند و در این بازی شکست خوردند.

نکته جالب اینکه در بین تیمهای فینالیست نام خیبر خرم آباد (۱۳۶۵) دیده می‌شود که این بار هم فرصتی برای تکرار این موفقیت داشت اما به مس کرمان باخت. راه آهن، گسترش فولاد، جنوب اهواز و هما فینالیست‌هایی هستند که حالا نام و نشانی از آنها در فوتبال ایران وجود ندارد.

با حذف پرسپولیس، استقلال همچنان با ۷ جام قهرمانی پرافتخارترین تیم جام حذفی است.

به هر حال از بین خلیج فارس ماهشهر، آلومینیوم اراک، نساجی مازندران و مس کرمان، هر تیمی که به فینال و جام قهرمانی برسد، بزرگترین موفقیت تاریخ و یکی از بزرگترین شگفتی‌های تاریخ فوتبال ایران را رقم خواهد زد؛ البته شاید تیم قهرمان بدشانس باشد و باتوجه به تغییر تقویم لیگ قهرمانان آسیا، نتواند بلیت ای سی ال را کسب کند اما اگر یک سهمیه به قهرمان جام حذفی ۱۴۰۱ داده شود، آسیا باید منتظر نماینده جدید فوتبال ایران در لیگ قهرمانان باشد.

انتهای پیام/