تجارب چین در خدمت تقویت زیرساخت‌های ورزش ایران

ورزش ابزاری برای پیشبرد فرهنگ‌ها و اهداف ملت‌هاست و دنیایی است که توانایی نزدیک کردن مردم کشورها را دارد. این مهم را می‌توان در جام جهانی فوتبال به وضوح مشاهده کرد چرا که ۳۲ کشور دنیا کنار هم قرار می‌گیرند و با هم به دور از مسائل نژادپرستی، اقتصادی و سیاسی به رقابت می‌پردازند. ملت ها نیز در کنار هم به عنوان تماشاگر قرار می‌گیرند و محفلی برای تبادل افکار، اندیشه‌ها و فرهنگ‌ها می‌شود.

ورزش برخط- اسماعیل حیدرپور - مجری و کارشناس سابق برنامه ورزش و مردم، مدیر سابق باشگاه اکسین البرز و گهر درود - مدیرمسئول اقتصاد برخط و ورزش برخط؛ ورزش ابزاری برای پیشبرد فرهنگ‌ها و اهداف ملت‌هاست و دنیایی است که توانایی نزدیک کردن مردم کشورها را دارد. این مهم را می‌توان در جام جهانی فوتبال به وضوح مشاهده کرد چرا که ۳۲ کشور دنیا کنار هم قرار می‌گیرند و با هم به دور از مسائل نژادپرستی، اقتصادی و سیاسی به رقابت می‌پردازند. ملت ها نیز در کنار هم به عنوان تماشاگر قرار می‌گیرند و محفلی برای تبادل افکار، اندیشه‌ها و فرهنگ‌ها می‌شود.

در همین راستا می‌توان به چین اشاره کرد که همیشه در المپیک‌ها جزو تیم‌های برتر دنیا قرار دارد و در بحث زیرساخت‌ها نیز رشد بسیار خوبی داشته است. این کشور توانسته در ورزش قوی و با سرعت پیشروی کند همانند حوزه اقتصادی که دنیا را تحت تاثیر قرار داده است.

با توجه به تجربیات و اهدافی که چین در بحث زیرساخت‌ها دارد، می‌تواند به کشور ما نیز کمک کند زیرا ما در این حوزه مشکلات بسیاری داریم و می‌توانیم زیرساخت‌های نداشته را به دست آوریم. همچنین می‌توانیم استعدادها را گسترش دهیم.

افکار سیاسی نباید در ورزش ورود پیدا کنند و تصمیم بگیرند چرا که ورزشکاران بهتر می‌توانند مشکلات ورزشی را حل کنند تا افرادی که از سیاست وارد ورزش می‌شوند اما متاسفانه مشکل اینجاست که برخی از نهادهای جهانی انتخاب شده در عرصه ورزش با سیاست هم آمیخته هستند.

باید در نظر داشته باشیم که حضور در تمام میادین ورزشی الزامی است تا برنامه‌ریزی وجود داشته باشد و در این حوزه بتوان استعدادیابی کرد. به طور قطع اگر در المپیک‌های مختلف همانند المپیک پکن شرکت کرده باشید نقش بسیار خوبی در زمینه ایفا کرده است و به جایگاه بالایی در این حوزه رسیده است اما باید در رشته‌هایی که استعداد داریم، حضور پیدا کنیم.

ورزش یک زبان مشترک دارد. همانطور که بعضی از رشته‌های ورزشی از کشورچین وارد ایران شده است هر رشتۀ ورزشی دیگری می‌تواند وارد چین شود و پس از استعدادیابی و فراهم‌سازی زیرساخت‌ها، زمینه را برای انجام فعالیت در آن را ایجاد کرد.

 

روزنامه‌نگار: اسماعیل حیدرپور