وزنه‌برداری قهرمانی جهان - ازبکستان؛

غول گرجستانی رکورد شکست

مسابقات وزنه برداری قهرمانی ۲۰۲۱ جهان با برگزاری رقابت دسته فوق سنگین به پایان رسید که نمایندگان ایران ششم و هفتم شدند.

به گزارش ورزش برخط از مهر، رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی بزرگسالان ۲۰۲۱ جهان عصر جمعه با رکوردشکنی لاشا تالاخادزه گرجستانی به پایان رسید. همچنین علیرضا یوسفی نماینده دسته ۱۰۹ کیلوگرم ایران نیز موفق به شکستن رکورد جوانان جهان شد.

این رقابت‌ها طی روزهای ۱۶ تا ۲۷ آذر در تاشکند پایتخت ازبکستان برگزار شد و ۴۳۲ وزنه‌بردار (۲۴۵ مرد و ۱۸۷ وزنه‌بردار زن) در آن حضور دارند.

نتایج ملی‌پوشان کشورمان در این رقابت‌ها به شرح زیر است:

آیت شریفی در حرکت نخست، وزنه ۱۸۵ کیلوگرم را بالای سر برد. شریفی در حرکت دوم پشت وزنه ۱۹۱ کیلوگرم ایستاد که این وزنه را به راحتی مهار کرد. او در حرکت سوم وزنه ۱۹۷ کیلوگرم را بالای سر برد و توانست عملکرد خوبی از خود در یک ضرب نشان دهد. وی در ادامه در نخستین حرکت دوضرب موفق به مهار ۱۲۷ کیلوگرم شد و در ادامه نتوانست بر وزنه ۲۴۲ کیلوگرمی غلبه کند. شریفی در حرکت سوم برای مهار وزنه ۲۴۴ کیلوگرم اقدام کرد اما موفق به مهار آن نشد تا در مجموع با ۴۲۴ کیلوگرم و با عنوان ششم به کار خود در این دسته پایان دهد.

علیرضا یوسفی در حرکت اول، ۱۷۳ کیلوگرم را مهار کرد. او در حرکت دوم ۱۷۸ کیلوگرم را هم با موفقیت ثبت کرد. یوسفی در حرکت سوم وزنه ۱۸۳ کیلوگرم را بالای سر برد و به کار خود در یک ضرب پایان داد. بدین ترتیب یوسفی در دسته به اضافه ۱۰۹ کیلوگرم، رکورد جوانان جهان شکست. وی در حرکت دوضرب ۲۳۰ کیلوگرم را مهار کرد تا شانس ایران را برای کسب عنوان نایب قهرمانی افزایش دهد. در حرکت دوم خود موفق به مهار وزنه ۲۳۸ کیلوگرم شد و رکورد جوانان جهان را شکست. یوسفی در حرکت سوم وزنه ۲۴۵ کیلوگرمی را مهار و برای دومین بار رکورد دو ضرب جوانان جهان را از آن خود کرد. این وزنه در بررسی هیأت ژوری مسابقات خطا تشخیص داده شد تا یوسفی با مهار مجموع کیلوگرمی ۴۲۱ با کسب عنوان هفتم به کار خود در این دسته پایان دهد.

لاشا تالاخادزه، وزنه‌بردار مطرح گرجستان در حرکت اول ۲۱۰ کیلوگرم را مهار کرد. او در حرکت دوم ۲۱۸ کیلوگرم را هم بالای سر برد. غول گرجی در حرکت سوم و پایانی یک ضرب پشت وزنه ۲۲۵ کیلوگرم قرار گرفت و با مهار این وزنه رکورد جهان را ۲ کیلوگرم شکست. وی در دو ضرب با مهار وزنه ۲۶۷ کیلوگرم مجموع دوضرب و مجموع دسته به‌اضافه دسته ۱۰۹ کیلوگرم را از آن خود کرد. او به مجموع مهار ۴۹۲ کیلوگرم رسید.

بر این اساس نتایج نهایی دسته به اضافه ۱۰۹ به شرح زیر مشخص شد:

حرکت یک‌ضرب:

۱- لاشا تالاخادزه از گرجستان با رکورد ۲۲۵ کیلوگرم (طلا)

۲-و ارازدات لالایان از ارمنستان با رکورد ۲۱۱ کیلوگرم (مدال نقره)

۳- ادوارد زیازولین از بلاروس با رکورد ۲۰۶ کیلوگرم (مدال برنز)

حرکت دوضرب:

۱- لاشا تالاخادزه از گرجستان با مهار وزنه ۲۶۷ کیلوگرم (مدال طلا)

۲- لالایان از ارمنستان با مهار وزنه ۲۴۶ کیلوگرم (مدال)

۳- گورمیناسیان از ارمنستان با مهار ۲۴۳ کیلوگرم (مدال برنز)

رکورد مجموع:

۱- لاشا تالاخادزه با مهار مجموع ۴۹۲ کیلوگرم (مدال طلا)

۲- لالایان از ارمنستان با مجموع مهار ۴۵۷ کیلوگرم (مدال نقره)

۳- گور میناسیان با رکورد مجموع ۲۴۳ کیلوگرم (مدال برنز)