جنگ سپاهان و استقلال با تفاضل و بازی رودررو؛

معمایی به نام صدرنشین لیگ برتر ایران!

در شرایطی که با تغییر نتایج بازی‌های گل‌گهر جدول لیگ برتر تغییر کرده، ابهام درباره صدرنشین لیگ ایران شدت گرفته است.

به گزارش  ورزش برخط از ورزش سه، یک پیروزی برای سپاهان و افزایش دو امتیازی برای استقلال، خلاصه‌ای از حکم شب گذشته کمیته انضباطی پیرامون پرونده بازیکن خارجی گل‌گهر بود؛ حکمی که دو تیم زرد و آبی پوش لیگ برتر را ۲۲ امتیازی کرد تا آنها با عبور از آلومینیوم اراک، صدرنشین لیگ برتر لقب بگیرند.

این در حالی است که بر اساس قوانین قبلی لیگ برتر ایران که تفاضل گل را معیار رتبه بندی پس از امتیاز می‌دانست، سپاهان در جایگاه نخست و استقلال در رتبه دوم قرار می‌گرفت اما چندی پیش سازمان لیگ فوتبال ایران اعلام کرد که از این پس بازی رودررو به عنوان مبنا در نظر گرفته خواهد شد.

بنابراین بسیاری از وبسایت‌های ارائه آمار، استقلال را به خاطر پیروزی هفته گذشته در مقابل سپاهان به عنوان صدرنشین لیگ برتر معرفی کردند اما این در حالی است که سازمان لیگ برداشت دیگری از قانون را مطرح می‌کند.

فریبرز محمودزاده از مسئولان ارشد سازمان لیگ در این خصوص می‌گوید: «قانون بازی رودررو زمانی که تنها یک بازی رفت برگزار شده اعمال نمی‌شود و جدول بر اساس تفاضل گل خواهد بود. اما وقتی که دو تیم بازی رفت و برگشت خود را برگزار کردند، بر اساس بازی رودررو جدول تکمیل می‌شود.»

وی با توضیح یک نکته مهم، اظهار داشت: «البته قانون بازی رودررو فقط در صعود و سقوط موثر است. یعنی مثلا اگر پرسپولیس و استقلال در میانه جدول باشند، بازی رودررو اثری ندارد و همان تفاضل گل محاسبه می‌شود اما زمانی که این دو تیم شرایط سهمیه آسیایی، قهرمانی یا سقوط به لیگ یک را داشته باشند، بر اساس قانون بازی رودررو در دیدار رفت و برگشت، جایگاهشان در جدول مشخص می‌شود.»

محمودزاده همچنین درباره اعمال نتایج ۳-۰ نیز تاکید کرد که این نتایج در تفاضل گل موثر هستند و به عبارتی با تغییر نتیجه بازی سپاهان، این تیم ۵ تفاضل مثبت دریافت می‌کند چرا که بازی را ۴-۲ به حریف خود واگذار کرده بود.

سهیل مهدی مسئول کمیته برگزاری سازمان لیگ فوتبال ایران با اشاره این ابهامات می‌گوید: ما قرارمان این بود که برای سیستمی که می‌خواهیم اعمال کنیم، بازی رودررو را در آخر لیگ اعمال کنیم چون بازی رفت و برگشت رودررو باید برگزار شود تا امکان اعمال آن وجود داشته باشد. در لیگ قهرمانان آسیا هم آخر سر بر اساس بازی رودررو جدول چیده می‌شود و تا پیش از آن تفاضل گل محسوب می‌شود.

وی در مورد آیین نامه جدید نیز توضیح داد: ما در آیین نامه جدید که به باشگاه‌ها ابلاغ کردیم، تاریخ اعمال بازی رودررو را اعلام نکردیم و نظر ما این بود که در پایان فصل اگر شرایط امتیاز مساوی در بالا یا پایین جدول بود، بازی رودررو را اعمال کنیم چون الان ایرادی که پیش می‌آید این است که دور برگشت برگزار نشده است. حتی از هفته شانزدهم مثلا با برگزاری بازی پرسپولیس - فولاد، این قانون در رابطه با این دو تیم که بازی رفت و برگشت را برگزار کرده‌اند، قابل اعمال است.

نقطه ابهام در قوانین تازه سازمان لیگ که باعث پرسش می‌شود این است که اگر به هر دلیلی، لیگ برتر ایران در میانه راه متوقف شود و سازمان لیگ تصمیم بگیرد این فصل را پایان یافته تلقی کند، معیار مشخصی برای صورت بندی جدول وجود ندارد و مشخص نیست که در چنین شرایطی تفاضل گل تعیین کننده خواهد بود یا بازی رودررو.

همچنین نکته دیگر که باعث ابهام شده، این است که برخلاف همه تورنمنت‌های مهم فوتبال و لیگ کشورها، جدیدترین آیین نامه لیگ برتر خلیج فارس در دسترس عموم قرار ندارد و همین موضوع سبب شده تا یک معمای بزرگ برای تعیین صدرنشین به وجود بیاید.

باتوجه به عدم ابلاغ آیین نامه جدید، نحوه آیین نامه اجرایی لالیگای اسپانیا به عنوان کشوری که از قانون بازی رودررو به جای تفاضل گل استفاده می‌کند، این موارد پیش بینی شده و شامل این موارد است:* در صورتی که امتیازهای دو تیم مساوی باشند، قانون بازی رودررو اعمال می‌شود به شرطی که تمام تیم‌ها همه بازی‌های خود را برگزار کرده باشند.
* در احتساب بازی رودررو، تفاضل گل مورد محاسبه قرار می‌گیرد اما قانون گل زده در خانه حریف اعمال نخواهد شد.
* تا پایان فصل (زمانی که همه تیمها بازی خود را برگزار کنند) تفاضل گل معیار خواهد بود.

بنابراین سپاهان با ۱۴ گل زده و ۲ گل خورده یک تفاضل گل بهتر نسبت به استقلالی دارد که با ۱۳ گل زده و ۲ گل خورده، باید در جایگاه دوم قرار بگیرد. این در حالی است که اگر استقلال در دیدار برگشت با همین شرایط بتواند یک تساوی از سپاهان در نقش جهان بگیرد، به دلیل عملکرد بهتر در بازی رودررو، بالاتر از سپاهان قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/