شبح دوپینگ بر سر وزنه‌برداری جهان؛ نمونه ۱۳ ورزشکار

مثبت شدن نمونه دوپینگ چندین ورزشکار دیگر در رشته وزنه‌برداری جهان، این رشته را با چالش جدیدی برای حضور در المپیک مواجه کرده است.

به گزارش ورزش برخط از ایرنا، مثبت شدن شماری از نمونه‌های تست دوپینگ تعدادی از ورزشکاران حاضر در المپیک‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲ موجب شد تا آژانس بین‌المللی ضد دوپینگ (ITA) که برنامه‌های فدراسیون بین‌المللی این رشته را زیر نظر دارد، اقدام به بررسی نمونه‌های کسب‌ شده از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۹ کند. نمونه‌هایی که اکنون شماری از آنان مثبت شده تا این رشته در سطح جهان با چالش جدی برای حضور در ادوار المپیک مواجه شود.

این آژانس اقدام به بررسی نمونه‌های مختلف کرده و اعلام کرد که تست دوپینگ ۱۳ وزنه‌بردار در قهرمانی اروپا ۲۰۱۲ مثبت شده است. طبق اعلام آژانس ضد دوپینگ ۱۳ ورزشکار که نمونه آنان مثبت شده می‌توانند درخواست نمونه مجدد داشته باشند و شمار زیادی از این ورزشکاران ملیت ترکیه‌ای دارند.

در میان این ورزشکاران نام تورمانیدزه دارنده مدال برنز المپیک ۲۰۱۶ ریو در دسته ۱۰۵ کیلوگرم دیده می‌شود.

پولاکو  از آلبانی، حنا باتسیوشکا از بلاروس، دیمیتریس میناسیدیس از قبرس، ایراکلی تورمانیدزه از گرجستان،، کریستینا لاو از مولداوی، فلورین لونت رومانی، کنستانتین مارتین از رومانی، اوکسانا سلیونکو از روسیه، گوخان کلیچ از ترکیه، بونیامی سیزر از ترکیه، هاتیچ یلماز از ترکیه، فاتیح بایدار از ترکیه  ورزشکارانی هستند که بنا به اعلام فدراسیون جهانی نمونه آنان مثبت اعلام‌شده است.

مثبت شدن نمونه این ۱۳ نفر چالش جدیدی پیش روی فدراسیون جهانی و رشته وزنه‌برداری برای حضور در المپیک‌های آینده است. کمیته بین‌المللی المپیک پیش از این تهدید کرده بود که با شرایط کنونی  احتمال حذف این رشته از بازی‌های المپیک وجود دارد. در المپیک توکیو شمار سهمیه کشورها به خاطر عدم نظارت بر ورزشکاران کاهش چشمگیری داشت به‌گونه‌ای که ایران تنها ۲ سهمیه در بخش مردان برای حضور در المپیک توکیو داشت و چین با چهار سهمیه کامل‌ترین تیم حاضر در رقابت‌ها بود.

البته ایران ۲ سهمیه نیز در بخش زنان داشت که موفق به کسب یک سهمیه شد و سهمیه پریسا جهانفکریان به خاطر مصدومیت از دست رفت.

«علی داودی» و «علی هاشمی» نمایندگان وزنه‌برداری ایران در المپیک توکیو بودند و داودی موفق به کسب مدال نقره در دسته به‌اضافه ۱۰۹ کیلوگرم شد.

انتهای پیام/